indywidualny program żywieniowy, plan dietetyczny, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta, metoda setpoint, Wakacje to wyzwanie! Dla wszystkich, nie tylko dla tych, którzy utrzymują dietę odchudzającą. Powrót do domu po urlopie z wagą o 2-3 kg większą to rzecz realna chyba dla większości z nas. Wszystkim zatem mającym na uwadze własną, szczupłą sylwetkę proponuję poniższy „przewodnik” po racjonalnej diecie na wakacje...

 indywidualny program żywieniowy, plan dietetyczny, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta, metoda setpoint,

 

Najważniejsze zasady

To co bardzo łatwo jest zaniedbać na wakacjach to regularność, która jest jedną z najważniejszych zasad zdrowego odżywiania. Również na urlopie nie wolno nam odstąpić od niej gdyż wówczas, w połączeniu z kilkoma dodatkowymi, niesprzyjającymi utrzymaniu wagi czynnikami systematyczne przybieranie na wadze mamy gwarantowane. Jakie to czynniki? Pierwszy z nich to często niepowtarzalna kuchnia mniej lub bardziej egzotycznego regionu w jakim się znajdziemy. Jak można z niej nie korzystać do woli? Innym jest częste na wyjeździe (choć nie tylko), jedzenie obficie pod wieczór.

Tymczasem błędnym jest myślenie, że skoro mam dziś w planach włoską pizzę, meksykańskie buritto, amerykański stek czy podhalańską kwaśnicę to aby zaoszczędzić kalorii zrezygnuję z innego/innych posiłków. Takie postępowanie zadziała wręcz odwrotnie. Organizm potrzebuje dostarczania energii i składników odżywczych co około 3 godziny za to w mniejszych ilościach niż jesteśmy w stanie zjeść, głodząc się przez większość dnia. „W mniejszych ilościach” nie oznacza jednak w „niewystarczających”. Mniejsza porcja zaspokoi nasz głód gdy będziemy jadać regularnie.

Skoro więc z determinacją postanawiamy na urlopie jadać regularnie, nie inaczej jak na co dzień, również na wakacjach zaczynamy dzień od śniadania. Śniadania rozumianego jako posiłek zjedzony w krótkim czasie od wstania. Bardzo modny ostatnio brunch jest dobrym rozwiązaniem dla śpiochów jednak nie najlepszym jeżeli wiąże się z wcześniejszym kilkugodzinnym funkcjonowaniem. Warto przy okazji wyborów śniadaniowych zaplanować jak pod względem posiłków będzie wyglądał cały dzień. Zaczynając od lekkiego, małego objętościowo śniadania np. koktajlu owocowego czy miseczka płatków śniadaniowych można pozwolić sobie na inny w tym dniu cięższy posiłek np. pastę lub risotto. Wybierając natomiast posiłek większy i bardziej sycący np. omlet albo kanapki warto zdecydować się na lżejszą kontynuację dnia np. sałatki i mięsa lub ryby z grilla.

Podróż

Kilkugodzinna podróż samochodem wymaga szczególnego przygotowania ponieważ naprawdę trudno znaleźć w menu przydrożnej restauracji coś zdrowego i pożywnego. Wygłodniały podróżnik z trudem też uniknie bardziej sprawdzonego baru typu fast food. Wybierając się w drogę samochodem, pociągiem czy autobusem w podręcznej torbie nie powinno zabraknąć: kanapek z pieczywa pełnoziarnistego, kilku owoców lub warzyw oraz dużej butelki wody.

Na postoju lub w „Warsie” poprzestańmy wówczas na kawie lub herbacie. Bardziej zorganizowanym i dysponującym przenośna lodówką polecam upieczone dzień wcześniej i porcjowane mięso oraz sałatkę. To natomiast, czego należy kategorycznie nie zabierać to: słodycze, pieczywo typu drożdżówki, duże porcje soków i słodkich napoi. Ryzykowne są też przekąski mleczne np. jogurty pitne ze względy na to, że pod wpływem upalnej pogody mogą ulec zepsuciu oraz wszelkie przegryzki typu orzechy i rodzynki, którym trudno się oprzeć, a choć bardzo zdrowe to również bardzo wysokokaloryczne.

Korzystanie z restauracji

W zależności od stylu naszych wakacji, w ciągu dnia powinniśmy zaplanować 2 większe posiłki: szybki lunch i obiadokolację lub obfitszy obiad i lekką kolacje. Oba te rozwiązanie będą równie dobre pod warunkiem, że dokonamy odpowiednich wyborów potraw. Korzystając z restauracji warto zastosować się do kilku zasad lekkiej diety:

1. Unikaj zestawów obiadowych i lunchowych.

Przeanalizuj dokładnie i bez pośpiechu kartę dań i zamów tylko jedno danie. W większości przypadków wybór taki okazuje się wystarczający dla zaspokojenia głodu. Szukaj w karcie pieczonych lub grillowanych mięs i ryb, zamów z dodatkiem warzyw i niewielką porcją ziemniaków czy ryżu. Do dań regionalnych podchodź z ostrożnością. Nie czuj się skrępowany/na aby dopytywać kelnera z czego składa się danie, jaką porcję otrzymasz? Jeżeli masz wątpliwości poproś o połowę porcji i uzupełnij ją sałatką. Proś o niedodawanie sosu lub o sosy w osobnych naczyniach bo najczęściej to właśnie one znacznie podnoszą wartość energetyczną posiłku.

2. Nie spiesz się jedząc.

Jeżeli odchodzisz od stołu z lekkim niedosytem pamiętaj, że o to chodziło! Dopiero po kilkunastu minutach poczujesz naprawdę czy posiłek był wystarczający. Jeżeli nie, masz prawo pozwolić sobie na odrobinę więcej w następnym tego dnia.

3. Jeżeli decydujesz się na przystawkę zamów sałatkę z niewielką, najlepiej dodaną samemu ilością sosu lub lekką zupę. Podziękuj za przekąski typu słone paluszki, pieczywo z oliwą.
4. Z deserem odczekaj do podwieczorku (dwie godziny po obiedzie).

Wybierz wówczas cafe latte, koktajl owocowy lub sorbet, kawałkiem ciasta kruchego lub tarty owocowej podziel się z drugą osobą. Unikaj dużych i wieloskładnikowych deserów lodowych, ciast kremowych i francuskich.

5. Bufety to świetne rozwiązanie dla bardziej zdyscyplinowanych.

Sprawdza się tu zasada, która mówi o tym że wolno nałożyć na talerz wszystko na co ma się ochotę lecz tylko raz. Jest to świetna okazja do skosztowania po trochu wszystkiego co nowe w danej kuchni dlatego warto w tej sytuacji pominąć to co znane i wnosi znaczną pule kalorii (pieczywo, ryż, makaron).

6. Na kieliszek wina, małe piwo czy jeden drink

możesz pozwolić sobie 2-3 razy w tygodniu jednak większą porcję alkoholu potraktuj jako wysokokaloryczny dodatek do diety, który dodatkowo może spotęgować głód, a co gorsze- osłabić Twoją silną wolę.

Przegryzaj

Przegryzaj w sposób kontrolowany! Przegryzka to też posiłek, jeden z 4-5 w ciągu dnia i warto o tym pamiętać. Dobrą i zdrową przekąska będą sezonowe owoce i warzywa, świeżo wyciskane soki, garstka orzechów lub nasion.

Ruch

To niezbędny element zdrowego stylu życia - również na wakacjach. Korzystaj z wielu możliwości które oferuje Ci dany region lub hotel, zwłaszcza kilkadziesiąt minut po obfitym posiłku. Dzięki temu spalisz nieco dostarczonej energii ale także poczujesz się lepiej ponieważ usprawnisz procesy trawienne.

indywidualny program żywieniowy, plan dietetyczny, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta, metoda setpoint,

 

Odkryj SetPoint

setpoint panele

zap2
newsletterbok1

 Zapisz się na newsletter SetPoint Twój Dietetyk!