Pozbycie się nadwagi lub wysmuklenie sylwetki to częste noworoczne postanowienia. Co raz częściej z przyjemnością słyszę również o lepszym, zdrowszym jedzeniu. Aby uzyskać zamierzony efekt, należy określić swoje oczekiwania i możliwości, zaplanować i przystąpić do realizacji.

 photodune-3989041-apple-zip-xs

Gdy chcemy schudnąć, zazwyczaj przystępujemy do realizacji z dnia na dzień, bez żadnego planu i trzymania się zasad. Takie działanie grozi rezygnacją z osiągnięcia zamierzonego celu lub szybkim nawrotem nadwagi w wyniku jo-jo po uzyskaniu upragnionych efektów. Dlatego zanim przystąpimy do odchudzania, należy zastanowić się, jaki jest nasz cel, co chcemy osiągnąć, jakimi metodami tego dokonać, a następnie przygotować szczegółowy plan działania.

Sama piramida-nowaJakich błędów unikać?

Większość z nas, kiedy podejmuje decyzję o zrzuceniu kilogramów, nie zastanawia się nad przyczyną nadwagi. Najczęściej skupiamy się nad tym, aby pozbyć się jej do lata, by lepiej prezentować się w bikini. Bierzemy się zatem ostro za odchudzanie, korzystając z polecanej diety, najczęściej popularnej w danej chwili, by latem z wyraźnym zadowoleniem stwierdzić, że wyglądamy lepiej i…znowu przestajemy dbać o linię. Po wakacjach wracamy do starych nawyków i w ten sposób zaczyna się błędne koło.

Z nowym rokiem szukamy metody, która bez większego wysiłku z naszej strony rozwiąże za nas kłopot z wagą. Najczęściej dotyczy to osób nie lubiących i raczej nie uprawiających sportu. Wybór więc pada na dietę o bardzo niskiej energetyczności, która powoduje duże niedobory składników odżywczych, a w efekcie bardzo duże obniżenie tempa metabolizmu i błyskawiczny efekt jo-jo.

Nie należy się sugerować zaleceniami tzw. diety „cud”, którą zasugerują nam "rzyczliwi". Nie uwzględnia ona informacji na temat naszego trybu życia. A przecież istotne jest, czy np. sami sobie gotujemy, czy możemy liczyć na pomoc w kuchni, na jakie choroby najczęściej zapadamy itp. Takie diety obiecują spektakularne efekty w bardzo krótkim czasie, nie uwzględniając naszych preferencji żywieniowych, a co gorsza - stanu zdrowia. Dlatego należy spodziewać się, że zakończą się niepowodzeniem.

Dieta „cud” – fakty i mity

Obecnie można się zetknąć z wieloma różnorodnymi dietami, stosowanymi grupowo lub indywidualnie. Niektórzy poddają się temu trendowi, przechodząc z jednej diety do drugiej, w zależności, która jest bardziej modna. Zazwyczaj cieszą się popularnością z każdą nadchodząca wiosną. Ich wspólną cechą jest brak wprowadzenia zmian nawyków żywieniowych na stałe oraz to, że nie uczą podstaw tego na czym powinno polegać prawidłowe odżywianie odpowiadające rzeczywistym potrzebom danej osoby, ale przede wszystkim nie uwzględniają jej stanu zdrowia.

Załóżmy, że chcemy zgubić kilkanaście kilogramów zebranych w ciągu ostatnich pięciu lat. Wybieramy reżimową dietę eliminacyjną, dzięki której mamy stracić 5-7 kilogramów w dwa tygodnie. Jak zatem wygląda dieta? Jej jadłospis nie jest urozmaicony i smaczny, ale za to prosty do wykonania. Dieta nie obejmuje innych członków rodziny, więc osoba, która ją stosuje, musi gotować dla siebie dodatkowe, osobne posiłki, co jest bardzo czasochłonne i trudne do realizacji. Panowie bardzo często opierają się na swoich Partnerkach, które niejednokrotnie zgadzają się wesprzeć te działania. Bardzo często są to diety wysokobiałkowe, które mogą obciążyć (toksycznymi produktami przemiany białka) różne narządy w organizmie, a nawet, przy długim stosowaniu, uszkodzić je.

Kiedy już osiągniemy swój cel, rezygnujemy z reżimu diety i wracamy do starych nawyków. Kobiety często są tak zmęczone przygotowywaniem osobnych posiłków dla rodziny, że rezygnują z diety juz po niedługim czasie. Z kolei osoby samotne (tzw. single) często niedojadają, przez co organizm odkłada zapas tłuszczu i znowu przybiera na wadze.

Cóż więc zrobić? Rozwiązaniem jest zaproszenie do pomocy swojego partnera. Panowie są bardziej zadaniowi i świetnie mogą pomóc w chwilach słabości zmotywują też do systematycznego ruchu. A jeśli w domu mamy „misia” będzie to dla niego dodatkowa korzyść. Panie zazwyczaj są lepiej zorganizowane jeśli chodzi o zakupy i samo gotowanie.

Drogie Panie jedynym minusem działania w tandemie jest to, że nasz mężczyzna będzie gubił kilogramy mniej więcej dwa razy szybciej, jedząc nieraz nawet więcej niż my.

Plusów jest więcej: wspólne zakupy, wspólne gotowanie, wspólne spędzanie czasu, np. w trakcie uprawiania sportu i oczywiście - świetny przykład dla dzieci.

Planowanie zmian

Obserwując siebie, bardzo łatwo możemy określić to, co chcielibyśmy zmienić. Zdefiniujmy zatem słabe punkty, które mogą osłabiać naszą motywację w dążeniu do celu. Zróbmy wszystkie potrzebne badania, aby dopasować odpowiednie odżywianie. Pomocna w tym względzie będzie również kontrola specjalisty dietetyka a nieraz nawet lekarza w trakcie całego procesu.

Podczas odchudzania wyróżnia się sześć etapów: przedwstępny, rozważanie, przygotowanie, działanie, utrzymanie i nawrót. Podczas pierwszego etapu odczuwamy małą potrzebę zmiany, unikamy mówienia i myślenia o niej. Drugi etap charakteryzuje się nieustającym myśleniem o konieczności zmiany i świadomości problemu. Jednak nasza postawa jest niepewna i podatni jesteśmy wtedy na wpływy innych osób. Kiedy następuje etap przygotowania, pojawia się również silna motywacja, którą wieńczy decyzja o wprowadzeniu zmiany i tworzenia konkretnych planów np. w postaci zapisania się na wizytę do dietetyka. Etap czwarty to działanie, na którym widoczne są już zmiany i efekty, ale wtedy pojawiają się także tzw. wpadki. Jest to czas, podczas którego powinno się pracować nad podtrzymaniem motywacji i opracowywać nowe sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach, które zapobiegną powrotowi do dawnych nawyków żywieniowych.

Etap piąty, czyli utrzymanie, oznacza zachowanie zmiany przez dłuższy czas. Warto wtedy podkreślać dotychczasowe osiągnięcia i w ten sposób się motywować. Najlepiej, jeżeli ten etap trwa równie długo, jak etap działania. Jest to również faza, w której niekontrolowane wpadki powodują wchodzenie w etap nawrotów.

Etap szósty to nawrót, czyli powrót do dawnych nawyków żywieniowych. To moment, kiedy zazwyczaj rezygnujemy z podjętych działań, wracając do punktu wyjścia. Dobrze zdiagnozowane powracające błędy pozwalają na pracę nad nimi i osiągnięcie sukcesu. Nawrót jest pewnym przełomem i jeśli go przetrwamy i nie poddamy się, uda nam się dokonać zmiany.

Wprowadzanie zmian w zakresie odżywiania jest dużym wyzwaniem, ale efekty w postaci wypracowania nowego stylu życia dają wiele wymiernych korzyści. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że większość ludzi, zanim wprowadzi trwałe zmiany do swojego życia, przemierza opisany cykl zmian 4-5-krotnie. 95% osób, które odnoszą sukces w zmienianiu siebie, ma kilka nawrotów.

Życzę wszystkim sukcesu Alicja Kalińska

 

Odkryj SetPoint

setpoint panele

zap2
newsletterbok1

 Zapisz się na newsletter SetPoint Twój Dietetyk!