insulino cukiniaHashimoto. Jak się odżywiać, mając problem z insulinoopornością i glutenem? Kiedy gluten jest szkodliwy, a insulinooporność uprzykrza nam życie, trzeba pamiętać o właściwie dobranych posiłkach. Przykłady sprawdzonych potraw prezentuje Alicja Kalińska, dietetyk z poradni dietetycznej SetPoint.

 Sama piramida-nowa

 

Pamiętaj, że insulinooporność polega na zmniejszonej wrażliwości tkanek na insulinę, mimo odpowiedniego jej stężenia we krwi. Co się z tym wiąże, organizm nie jest w stanie skorzystać z dostarczanej z pożywieniem glukozy i zamieniać ją w energię. Zamiast tego glukoza może być odkładana w postaci tkanki tłuszczowej. Kiedy mamy do czynienia z opisanym stanem, niezbędne jest wprowadzenie diety ubogiej w węglowodany, szczególnie węglowodany proste.
Proponowane śniadanie, złożone z jajek oraz cukinii, ma wyjątkowo niski indeks glikemiczny. Jest więc idealnym śniadaniem mającym zastosowanie w diecie niskowęglowodanowej. Dodatek cukinii oraz siemienia lnianego ma pozytywny wpływ na trawienie, które w chorobie Hashimoto bywa spowolnione.
Zupa z soczewicy na lunch to alternatywa dla nudnego, łatwo strawnego ryżu, czy też dla makaronu pszennego, który jest źródłem glutenu. Osoby z Hashimoto powinny zwracać uwagę na jego spożycie, ponieważ może on pobudzać układ odpornościowy do produkcji przeciwciał i przez to pogarszać stan zdrowia. Dodatkowo zagęści danie, dając dużo większą sytość i dostarczając roślinnego białka.
Jedz pomidory. Są dobrym źródłem witaminy C, pektyn, antynowotworowego likopenu i potasu. Potas to składnik, który w naszym ciele bierze udział w prawidłowym procesie wydzielania insuliny, uczestniczy również w spalaniu węglowodanów i białek. Te warzywa są niskokaloryczne i regulują pracę przewodu pokarmowego dzięki błonnikowi, zawartemu również w pestkach, których nie należy usuwać. Dzięki dobrym węglowodanom pomagają regulować poziom cukru we krwi.
Nie wyobrażasz sobie życia bez makaronów? Rozwiązaniem może być gryczany makaron, który nie zawiera glutenu, a dostarcza solidną dawkę błonnika, który zapewnia sprawne funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Proponowane danie na obiadokolację ma w swym składzie boczniaki, które mają zdolność obniżania poziomu cukru we krwi oraz stabilizują poziom cholesterolu, a te wartości w przypadku osób chorujących na chorobę Hashimoto często bywają podwyższone.

 


 

Przepis na śniadanie

Omlet z bazylią i cukinią [1 porcja]

Czas przygotowania: 15 min. | Poziom trudności: średnio trudne
Białko: 16,4g | Tłuszcze: 21,1g | Węglowodany: 8,1g | Kaloryczność: 278kcal
GDA* - Białko: 33% | Tłuszcze: 30% | Węglowodany: 3% | Kaloryczność: 14%

Składniki: 1/3 cukinii, 2 jajka, 1 łyżka mielonego siemienia lnianego, 1 łyżeczka oliwy, pieprz, sól, świeża lub suszona bazylia, szczypta chili.

Pokrojoną drobno i obraną cukinię wymieszać z rozmieszanymi jajkami i siemieniem, usmażyć omlet na niewielkiej ilości tłuszczu.

insulino cukinia


 

Przepis na lunch

Zupa pomidorowa z soczewicą [1 porcja]
Czas przygotowania: 25min. | Poziom trudności: łatwe
Białko: 12,5g | Tłuszcze: 6,8g | Węglowodany:39,4 g | Kaloryczność: 239kcal
GDA* - Białko: 25% | Tłuszcze:10% | Węglowodany:15% | Kaloryczność: 12%

Składniki: 1 szklanka wody, 3 średnie pomidory, 1 łyżka przecieru pomidorowego, 2 łyżki soczewicy, 1/2 cebuli, 1 ząbek czosnku, łyżeczka oliwy, 1 łyżka jogurtu naturalnego, zioła (tymianek, oregano, bazylia) i przyprawy.
Cebulę i czosnek obierać oraz posiekać. Pomidory sparzyć wrzątkiem, obrać ze skórek, a następnie pokroić w małą kostkę. Rozgrzać oliwę, usmażyć na niej czosnek z cebulką, dodać soczewicę i pomidory, wlać wodę i dusić wszystko do miękkości soczewicy. Zmiksować i dodać koncentrat pomidorowy. Doprawić do smaku jogurtem, ziołami i przyprawami.

insulino soczewica


 

Przepis na obiadokolację

Makaron soba z bakłażanem i boczniakami [1 porcja]
Czas przygotowania: 25 min. | Poziom trudności: średnio trudne
Białko: 12,8g | Tłuszcze: 15,3g | Węglowodany: 50,8g | Kaloryczność: 365kcal
GDA* - Białko: 26% | Tłuszcze: 22% | Węglowodany: 19% | Kaloryczność: 18%

Składniki: 50g makaronu soba (gryczanego), 1/2 pokrojonego w kostkę bakłażana, 2-3 kapelusze boczniaka, 1/2 marchewki, 1/4 cebuli, 1 łyżeczka oleju, 1 łyżeczka pasty tahini lub masła orzechowego, 1 łyżka soku z cytryny, sól, pieprz, świeża kolendra.
Makaron ugotować. Pokrojonego bakłażana oprószyć solą i odstawić na 10 min. Na oleju podsmażyć marchewkę pokrojoną w słupki, kiedy nieco zmięknie dodać cebulę, bakłażana i porwane kapelusze boczniaka. Smażyć ciągle mieszając, dodać tahinę lub masło orzechowe oraz sól, pieprz i łyżkę wody. Gdy składniki będą miękkie, dodać makaron i wymieszać. Podawać posypane świeżą kolendrą.

* % wskazanego dziennego spożycia (GDA) określonego dla osoby dorosłej na poziomie 2000 kcal/dzień

insulino makaron soba


 

Alicja Kalińska - dietetyk. Od 14 lat, jako jedyna w Polsce, wraz ze swoim zespołem rozwija amerykańską metodę SetPoint. Autorka i konsultantka publikacji oraz programów telewizyjnych nt. diety i żywienia. Tylko w ciągu ostatnich lat jej zespół pomógł 20 tys. klientów stracić łącznie ponad 50 ton tkanki tłuszczowej. Specjalizuje się zwłaszcza w trudnych przypadkach insulinooporności i Hashimoto.

 

Odkryj SetPoint

setpoint panele

zap2
newsletterbok1

 Zapisz się na newsletter SetPoint Twój Dietetyk!