dietetyk warszawa, dieta odchudzającaO tym, że wprowadzanie zmian w życiu jest trudne wie każdy, kto próbował cokolwiek zmienić np.: rzucić palenie, wprowadzić aktywność fizyczną, czy zmienić swój sposób odżywiania. Mark Twain pisał :  "Rzucić palenie - to łatwe robiłem to już ze sto razy"...

 

 

 

dietetyk warszawa, dieta odchudzająca

 ...Dlatego też , aby zmiana była trwała - bardzo istotne w procesie wprowadzania zmian w życie jest wsparcie psychologa.. 

Najistotniejszym czynnikiem uruchamiającym potrzebę zmiany jest nasza motywacja i określenie celów. Warto więc zastanowić się dlaczego chcemy zmiany (chcę poruszać się lżej, wyglądać młodziej i ładniej, lepiej się czuć) i co chcemy osiągnąć w efekcie wprowadzonej zmiany (utrata masy ciała o 20 kg, wprowadzenie zmian w aktywności fizycznej). Istotne jest też to , iż zmiany w zakresie odżywiania są motorem napędowym zmian w innych sferach życia (nawykach rodzinnych, aktywności fizycznej, radzeniu sobie ze stresem i emocjami, sposobie spędzania wolnego czasu i dbania o siebie).

Pamiętajmy o tym, iż wprowadzanie zmian jest trudne i wymaga nieustannej pracy nad sobą. Pierwszym powodem tego jest naturalny opór i niechęć do zmian. Wolimy stare, niedobre i znane niż nowe i nieznane. Nowe i nieznane zazwyczaj powoduje lęk. Źródłem lęku mogą być np. negatywne myśli na nasz temat: "Nie dam rady", "Znów poniosę porażkę", "Zostanę wyśmiany".

Zacznijmy od obserwacji siebie, swoich nawyków żywieniowych , radzenia sobie ze stresem i z negatywnymi emocjami. Kiedy dostrzeżemy zależności przyczynowo- skutkowe swoich zachowań i uświadomimy sobie wagę problemu – będzie to dla nas trudną chwilą. Wówczas psycholog pomoże w ustaleniu hierarchii zmian, zaplanowaniu ich oraz w ich weryfikacji. (Nawet jeśli poniosę porażkę - to będę próbować i się nie poddam).

Wprowadzanie zmian w życie najczęściej opisywane jest jako 6 etapowy proces (Di Clemente i Prochaska 2006). Wyróżnia się 6 etapów w cyklu wprowadzanej zmiany: etap przedwstępny, rozważanie, przygotowanie, działanie, utrzymanie, nawrót. Na każdym z tych etapów ważne jest jak przeżywamy zmiany i jak się motywujemy.

SetPoint dietetyk warszawa

Pierwszy etap to etap przedwstępny.

Mamy małą potrzebę zmiany (Nie jestem aż tak gruba) i unikamy mówienia i myślenia o niej. Możemy też mieć małą wiarę w profesjonalną pomoc. Pomoc na tym etapie polega na wysłuchaniu przez psychologa naszych obaw oraz sformułowaniu celów.

Kolejny etap to rozważanie.

Zaczynamy myśleć o zmianach, mamy świadomość problemu, aczkolwiek nasza postawa jest niestabilna i podatna na wpływ innych (Ania schudła i dobrze wygląda. Chyba jestem za gruba....).

Etap przygotowania.

Charakteryzuje osobę silnie zmotywowaną, która podejmuje decyzje o zmianach, tworzy konkretne plany i myśli o szczegółach (Dziś zapisałam się do dietetyka). Na tym etapie powinniśmy wzmacniać naszą motywację i dostrzegać to co osiągnęliśmy.

Etap czwarty to działanie.

Zauważamy na tym etapie widoczne zmiany oraz podatność na regresję (Stosuje się do zaleceń dietetyka i jest ok ale w piątek idę na imprezę i będzie tam pyszny tort). Pomoc psychologiczna polega na utrzymaniu motywacji oraz na wspólnym opracowaniu repertuaru zachowań, które zapobiegną powrotowi do dawnych nawyków żywieniowych.

Etap piąty to utrzymanie.

Utrzymujemy zmiany przez dłuższy czas (super się czuję na tej diecie, jestem już na niej od 2 miesięcy). Warto byśmy podkreślali dotychczasowe osiągnięcia i utrzymywali poziom motywacji.

Etap szósty.

To nawrót czyli powrót do dawnych nawyków żywieniowych. To moment kiedy zazwyczaj załamujemy się i rezygnujemy z podjętych działań, i wracamy do punktu wyjścia. Warto podkreślić, iż nawrót jest pewnym przełomem i jeśli go przetrwamy i nie poddamy się, uda nam się dokonać zmiany.

Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, iż większość ludzi zanim wprowadzi zmiany trwale do swojego życia przemierza opisany wyżej cykl zmian 4-5- krotnie. 95% osób, które odnoszą sukces w zmienianiu siebie ma kilka nawrotów.
Wprowadzanie zmian w zakresie odżywiania jest dużym wyzwaniem, ale efekty w postaci wypracowania nowego stylu życia dają wiele wymiernych korzyści. Wzmocnimy swoją samo skuteczność, asertywność, poczucie własnej wartości i tym samym polepszamy jakość życia.

Przysłowie japońskie brzmi:

„Upadnij siedem razy. Podnieś się osiem”.

Warto, aby ta zasada przyświecała wszystkim tym, którzy chcą wprowadzić zmiany w swoim życiu.

 

dr n. hum. Martyna Głuszek-Osuch
Psycholog, trener motywacji.

 

Odkryj SetPoint

setpoint panele

zap2
newsletterbok1

 Zapisz się na newsletter SetPoint Twój Dietetyk!