slonce leki

Promieniowanie słoneczne oraz niewłaściwy sposób odżywiania (m.in. niedostateczne spożycie antyoksydantów) są jedną z głównych przyczyn produkcji wolnych rodników. Produkowane w nadmiarze wolne rodniki są agresywnymi cząsteczkami atakującymi zdrowe komórki naszego ciała. W wyniku ich działania, następuje wzmożony proces niszczenia tkanki łącznej, w konsekwencji prowadzący do starzenia się skóry, która staje się pomarszczona, przesuszona i źle odżywiona. Dlatego tak ważny jest ...

dietetyk warszawa

 ... odpowiedni sposób żywienia, byśmy mogły cieszyć się piękną, zdrową, elastyczną i opaloną skórą.

Jak się bronić?

Naszą podstawową bronią są przeciwutleniacze: witaminy antyoksydacyjne oraz niektóre składniki mineralne, które niszczą wolnorodnikowe cząstki i zapobiegają powstawaniu niebezpiecznych zmian.

Kompleks ACE czyli antyoksydanty

Beta-karoten (prowitamina A), witamina C oraz witamina E należą do tzw. grupy związków o właściwościach przeciwutleniających, czyli antyoksydantów. Działają one ochronnie ze względu na swoje właściwości utleniające oraz pełnią wiele ważnych funkcji w organizmie.

ODROBINA TEORII

dieta-przeciwsloneczna

Beta- karoten (prowitamina A)

Aby opalenizna była ładna i długo się utrzymywała, a opalanie nie było szkodliwe niezastąpiona jest dieta z dużą ilością beta-karotenu. Beta-karoten oczywiście sam nie opali, ale to związek, który pomaga zachować jędrność skóry i uzyskać ładny kolor opalenizny.

Gdzie go znaleźć?

Najwięcej beta-karotenu ma marchew. Bardzo bogate w ten składnik są również: czerwona papryka, sałata, szczaw, szpinak, morele, botwinka oraz pietruszka, szczypior i koper. Druga grupa z wysoką zawartością tego składnika to: brokuły, kapusta pekińska, szparagi, brukselka, cykoria, fasolka szparagowa, cukinia, groszek zielony oraz pomidory.

Kto może pozwolić sobie na więcej?

Szczególnie narażone na ryzyko niedoboru beta-karotenu są osoby przyjmujące pewne leki, np. doustne środki antykoncepcyjne i leki stosowane przy obniżonym ciśnieniu. Osoby te powinny sięgać po suplementy beta-karotenu, nie obawiając się przedawkowania ze względu na kontrolowaną przemianę beta-karotenu do witaminy A. Nadmierne spożycie beta-karotenu powoduje jedynie żółte zabarwienie skóry, przede wszystkim dłoni i stóp, które jednak szybko zanika po ograniczeniu lub zaprzestaniu przyjmowania karotenoidów.

Witamina E

Jest przeciwutleniaczem, chroni niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) przed utlenieniem. Poprawia stan skóry. Przeciwdziała degeneracji włókien mięśniowych i zmianom w układzie nerwowym, zapobiega anemii.

Gdzie ją znaleźć?

Witamina E należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Można ją znaleźć w rybach (mintaj, tuńczyk), soi, nasionach (słonecznik, dynia), orzechach, migdałach, płatkach owsianych, oliwie z oliwek, oleju sojowym i słonecznikowym, szparagach, botwince, brokułach, pomidorach.

Witamina C

Pobudza produkcję kolagenu przez tkankę łączną, uszczelnia naczynia krwionośne, zapobiega niedokrwistości. Nasz organizm prawie całkowicie zużywa tę witaminę do własnych potrzeb. Dlatego tak ważna jest dieta w nią bogata. Witamina C działa na komórki pod rogową warstwą naskórka, pobudza je do wytwarzania białka- kolagenu, który poprawia sprężystość i elastyczność skóry. Ma ona również lekko złuszczające działanie (szczególnie w kosmetykach), dzięki czemu rozjaśnia piegi i przebarwienia. Jej działanie jest spotęgowane, gdy występuje razem z witaminami A i E. Promieniowanie UV zmniejsza ilość kwasu askorbinowego w skórze. Jeśli jesteś palaczem musisz zjadać jej więcej.

Gdzie ją znaleźć?

Czarna porzeczka, czerwona papryka, brukselka, kalafior, ziemniaki, natka, szczypiorek, żółte i zielone warzywa i owoce to główne źródła witaminy C.

Chrońmy nasze oczy

W lato oczy są tak samo narażone na szkodliwe promieniowanie jak skóra. Dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku niezbędna jest witamina A, którą organizm pozyskuje między innymi z przemian beta-karotenu. Witamina A pełni bardzo ważną rolę w procesie widzenia, wspomaga reakcje zachodzące w siatkówce oka. Beta-karoten, jako prowitamina A, jest bardzo cennym suplementem diety dla osób spędzających wiele godzin przed komputerem, telewizorem oraz przy zajęciach intensywnie angażujących narząd wzroku. Pobudza tworzenie nowych komórek i tkanek. Jest niezbędna dla zachowania prawidłowego stanu skóry i błon śluzowych. Zwiększa naszą odporność. Jej niedobór powoduje łuszczenie i pękanie warg. Występuje wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego (masło, mleko i produkty mleczarskie, jaja, ryby, wątróbka).

Podsumowując

Witamina E przeciwdziała starzeniu się skóry, a beta-karoten, który w naszym organizmie jest transformowany do witaminy A, posiada właściwości silnie regenerujące i nasila efekt ochronny u osób, których skóra wykazuje nadwrażliwość na światło słoneczne. Witamina C stoi na straży naszych naczyń krwionośnych i prawidłowej produkcji włókien kolagenowych. Skóra potrzebuje witamin i minerałów - między innymi właśnie beta-karotenu (witaminy A), witaminy E i witaminy C.
I tych witamin najlepiej dostarczać z pożywieniem, a nie w tabletkach.

Co jeszcze dobrego robią antyoksydanty?

Beta-karoten oraz witamina E skutecznie zapobiegają utlenianiu tłuszczów i cholesterolu w krwiobiegu oraz zmniejszają ich zaleganie w naczyniach krwionośnych. Prozdrowotne działanie witamin dodatkowo wspomaga lecytyna, która usprawnia proces transportu i przemian tłuszczów w organizmie. Cały ten efekt sprzyja spowolnieniu zmian miażdżycowych i zmniejszeniu ryzyka rozwoju chorób serca. Beta-karoten zmniejsza ryzyko powstawania nowotworów, szczególnie raka piersi, szyjki macicy oraz płuc. Hamuje powstawanie zmian zapalnych w błonie śluzowej żołądka, wspomaga proces widzenia oraz chroni przed rozwojem zaćmy. Beta-karoten zaliczany jest także do ważnych substancji antyinfekcyjnych, gdyż skutecznie chroni organizm przed drobnoustrojami chorobotwórczymi, zakażeniami, skraca przebieg chorób oraz zmniejsza ryzyko powikłań.

Odkryj SetPoint

setpoint panele

zap2
newsletterbok1

 Zapisz się na newsletter SetPoint Twój Dietetyk!