dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dietaCzy wiesz, że to co jesz nie jest w 100% odpowiedzialne za to, że nie chudniesz? Twój jadłospis mógłby wprawić w zachwyt nawet doświadczonego dietetyka, ale Tobie do zadowolenia daleko, bo wciąż tyjesz. Powody mogą być ukryte, niespodziewane i nietypowe. Razem z nami możesz je wytropić...

 dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

...Jesteśmy bezustannie bombardowani nowymi, wspaniałymi teoriami żywieniowymi, która mają rozwiać wszelkie nasze wątpliwości związane z tym co jemy i ile ważymy. Tysiące teorii i dwa podstawowe wnioski: tyjemy od zbyt dużej ilości cukru i tłuszczu; nie chudniemy, jeśli się nie ruszamy.  A jednak nie tylko! Naukowcy amerykańscy i kanadyjscy badając zjawisko otyłości wśród społeczeństw wysoko rozwiniętych znaleźli jeszcze kilka innych powodów (publikowanych w International Journal of Obesity). Czasami twój organizm daje się oszukać hormonom, lekom, nastrojom. W konsekwencji kilogramy zamiast spadać w dół pną się ku górze. Dlaczego?

 

Błogie ciepełko.

Człowiek jest istotą stałocieplną i w toku ewolucji przystosowany został do utrzymywania stałej temperatury ciała w różnych warunkach klimatycznych. Mechanizmy te chroniły nas w czasach, gdy nasz warunki mieszkaniowe, były, delikatnie to określając, niekomfortowe. Organizm zużywał wtedy znaczą część energii dostarczanej z pożywieniem do ogrzewania lub ewentualnie chłodzenia ciała. W czasach centralnego ogrzewania i klimatyzacji - nie ma co ukrywać, organizm specjalnie się nie napracuje. W badaniach prowadzonych w Wielkiej Brytanii zauważono bezpośredni związek przyrostu masy ciała w społeczeństwie ze wzrostem średniej temperatury w mieszkaniach z 13 do 18 stopni Celsjusza. A ty, jaką masz temperaturę w mieszaniu? U mnie 24 stopnie Celsjusza przez cały rok!

Rada dla Ciebie: Przykręć kaloryfer! Dzięki temu zaoszczędzisz na ogrzewaniu, a jednocześnie zmobilizujesz organizm do wzmożonej pracy. Optymalna temperatura dla człowieka to około 15 stopni Celsjusza. Jest Ci chłodno? Gimnastykuj się- korzyść będzie podwójna!

Nieprzespana noc.

Zaburzenia snu obniżają poziom leptyny, białka regulującego m.in. magazynowanie zapasowej tkanki tłuszczowej i pobieranie pokarmu. Z drugiej zaś strony zwiększają wydzielanie greliny- peptydu wydzielanego przez żołądek regulującego odczuwanie głodu. W efekcie twój apetyt rośnie!Dodatkowo w czasie snu przysadka mózgowa intensywnie wydziela hormon wzrostu (GH- growth hormone), który nasila rozpad tkanki tłuszczowej, czyli tzw. lipolizę, stymuluje zaś wzrost masy mięśniowej. Próbujesz sobie tłumaczyć, że dłużej pozostając "na chodzie" więcej spalasz? Na to, że mniej snu równa się więcej kilogramów są proste dowody. W ciągu ostatnich 50 lat, czas nocnego wypoczynku skrócił się globalnie z 9 do 7 godzin na dobę. W tym czasie przyrost wagi w społeczeństwach rozwiniętych wystrzelił w górę jak rakieta. Obecnie szacuje się, że na świecie żyje 400 mln dorosłych osób z otyłością (według WHO).

Rada dla Ciebie: Jeśli prowadzisz nieregularny tryb życia, spróbuj przynajmniej unormować czas swojego snu. Optymalnie byłoby gdybyś mogła spędzić w łóżku 8 godzin. Jeśli to możliwe staraj się mniej więcej o tej samej godzinie wstawać i kłaść (nie chodzi o żelazny reżim i o to że nie możesz pospać w sobotę ;-). Taki porządek powoli ustabilizować produkcję substancji aktywnych odpowiedzialnych za regulację mechanizmów pobierania pokarmu i gromadzenia tkanki tłuszczowej.

Kłopoty na talerzu.

Czy nietolerancja ( np. na gluten-białko występujące w większości zbóż, laktozę-cukier mleczny) lub alergia pokarmowa (np. na białko mleka krowiego) mogą powodować tycie? Naukowcy nie są do końca zgodni. Większość z tych chorób powoduje znaczy spadek wagi, ale pewne badania przemawiają na rzecz przybierania kilogramów. U osób z rozwiniętą nietolerancją pokarmową ścianki jelit są upośledzone a przez to bardziej przepuszczalne, co może być ewentualną przyczyną tycia. Wciąż pozostaje to jednak kwestią sporną i prawdopodobnie uzależnione jest od indywidualnych cech danej osoby.

Rada dla Ciebie: Jeśli podejrzewasz , że cierpisz na alergię lub nietolerancję pokarmową - prowadź dziennik: zapisuj co zjadłaś i notuj ewentualne niekorzystne symptomy. Wzdęcia, bóle głowy i żołądka, kłopoty ze skórą, wysypki mogą świadczyć, że potrzebna jest wizyta u specjalisty alergologa. Przy zdiagnozowanej alergii czy nietolerancji pokarmowej najważniejsza jest odpowiednia dieta eliminacyjna, która ograniczy występowanie kłopotliwych objawów i przyczyni się do ustabilizowania masy ciała.

Zagubione hormony.

Dziewczyny z zespołem policystycznych jajników z natury są zaokrąglone i pulchne. 40 procent kobiet z tym schorzeniami ma kłopoty z nadwagą. Prawdopodobieństwo tych chorób zwiększa się, jeśli prócz tuszy nęka cię trądzik, nadmierne owłosienie, brak miesiączki, problemy z zajściem w ciążę.
Rada dla Ciebie: Jeśli masz jakiekolwiek podejrzenia w tym kierunku- poproś lekarza o skierowanie na badania.

Mała masa mięśniowa.

Smutna prawda. To one spalają dla ciebie kalorie. Prawdopodobnie z tego powodu mężczyźni mogą jednak jeść więcej (po prostu mają większą masę mięśniową- co bezpośrednio wynika z ich gospodarki hormonalnej). Jeśli odchudzasz się przy pomocy diet-cud, które powodują szybką utratę masy ciała- zostajesz bez mięśni i bez wody. Organizm broni się przed znacznym ograniczeniem energii dostarczanej z pożywieniem poprzez odwodnienie i spalanie białek ciała (mięśni), oszczędzając tym samym tkankę tłuszczową, która stanowi zabezpieczenie na „ciężkie czasy” Po diecie, w ciągu tygodnia będziesz znowu pulchna jak wcześniej (albo nawet bardziej)- to właśnie znienawidzony przez kobiety efekt jo-jo.

Rada dla Ciebie: Popracuj nad zbudowaniem mięśni. Spróbuj w swój plan tygodnia włączyć trening na siłowni (minimum 3 razy w tygodniu). Poproś trenera o opracowanie programu treningowego specjalnie dla Ciebie. Pamiętaj także, że skutecznie i trwale można odchudzić się tylko poprzez zastosowanie racjonalnej, urozmaiconej diety. Rozsądne tempo chudnięcia zakłada utratę masy ciała w granicach 0,5-1 kg tygodniowo.

Pigułki, kapsułki.

Niektóre leki ewidentnie wpływają na wzrost masy ciała. W wielu opracowaniach na temat otyłości przeczytać można o udowodnionych związkach przyrostu wagi z lekami antydepresyjnymi, betablokerami (leki na nadciśnienie) i lekami antyhistaminowymi (środki antyalergiczne).

Rada dla Ciebie: Zapytaj lekarza, czy jest ryzyko, że twoje leki nie pozwalają ci schudnąć. Jeśli tak – dowiedz się czy istnieją zamienniki o tym samym działaniu nie dające takich skutków ubocznych.

Depresja-regresja.

Badania pokazały, że mężczyźni w depresji chudną (choć to kwestia indywidualna), a kobiety najczęściej tyją. Gdzie tu sprawiedliwość? To normalne, że poczucie szczęścia każe nam trzymać linię i dbać o dobry wygląd. I odwrotnie - brak perspektyw emocjonalnych sprawia, że pocieszamy się jedzeniem.

Rada dla Ciebie: Przede wszystkim nie przerywaj terapii, ani nie odstawiaj środków farmakologicznych, Im szybciej wrócisz do zdrowia, tym łatwiej będzie Ci odzyskać upragniona masę ciała Spróbuj zwrócić się po pomoc do psychoterapeuty, spojrzenie specjalisty ułatwi Ci obiektywną ocenę sytuacji. Poszukaj także zajęcia, które będzie sprawiało Ci radość i przywróci uśmiech na twarzy. Spróbuj jogi lub tai-chi, bo to aktywności, które pozwalają głęboko się zrelaksować i zdystansować od problemów.

Koniec wieku niewinności.

Waga wzrasta wraz z wiekiem. Naukowcy Amerykańscy zauważyli zależność, że w krajach rozwiniętych, gdzie populacje są starsze średnio o 30 lat wystąpiła plaga otyłości. Kobieca karuzela tycia rozpędza się po 40 roku życia. Ma to związek ze spowolnieniem procesów metabolicznych i wejściem w okres menopauzy. Wzrost masy ciała wiąże się zatem przede wszystkim ze zmianami w gospodarce hormonalnej.

Rada dla Ciebie: Nie ma rady, z wiekiem powinnaś nieznacznie zredukować kaloryczność jadłospisów. Zwróć uwagę na alkohol, który jest bardzo kaloryczny (1g alkoholu to 7 kcal, dla porównania 1 g tłuszczu to 9 kcal). Czerwone wino to też alkohol. Szczególnie niebezpieczne są kolorowe drinki bazujące na sokach, słodkich likierach i napojach gazowanych (produkty te zwiększają kaloryczność drinków). Dodatkowo rozbudzisz swój apetyt. Zjesz o trzy razy za dużo! Po co? Nie ograniczaj także aktywności fizycznej. Dzięki niej na długo pozostaniesz zgrabna i elastyczna. Wybieraj formę ruchu, która nie obciąża stawów. Świetnie sprawdza się tu aqua-aerobik.

Niechciane dodatki.

Syntetyczne i chemiczne związki w naszym jedzeniu, otoczeniu, powietrzu, opakowaniach spożywczych oraz konserwanty - to rzeczy których "zjadamy" w ostatnich latach niepokojąco dużo. W badaniach przeprowadzonych na polichlorowanych bifenylach (związkach stosowanych dawniej na światową skalę między innymi w kondensatorach i transformatorach) odkryto, że ich ilość w tkankach kobiecego ciała wzrosła, od roku 1972 dwukrotnie. To niepokojące dane, zwłaszcza, że sprawdzono – ta grupa związków chemicznych kumuluje się w tkance tłuszczowej i może oddziaływać na zdolność hormonów do regulacji zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie.

Rada dla Ciebie: Na niektóre zanieczyszczenia środowiska mamy niewielki wpływ, innym możemy z powodzeniem zapobiegać .Jeśli chcesz zredukować ilość zjadanych chemicznych substancji dodatkowych do żywności kupuj produkty pochodzące z upraw ekologicznych (sprawdzaj certyfikaty). Pamiętaj także, aby obierać warzywa i owoce, bo szkodliwe konserwanty gromadzą się właśnie na skórce. Zrezygnuj z żywności przetworzonej, do błyskawicznego spożycia na korzyść dań przygotowywanych samodzielnie. Zyska na tym nie tylko Twoje zdrowie, ale i zmysł smaku, bo takie jedzenie jest po prostu smaczniejsze!

Ważna tarczyca.

Jedna na 50 kobiet cierpi na niedoczynność tarczycy. Schorzenie to przyczynia się do powstania zaburzeń w wydzielaniu hormonów tarczycy-tyroksyny i trójjodotyroniny. Konsekwencją tego jest znaczne spowolnienie przemiany materii. No i waga rośnie...

Rada dla Ciebie: Jeśli odczuwasz inne symptomy tego schorzenia: masz suchą skórę, wypadają ci włosy, jesteś ciągle zmęczona poproś o skierowanie do endokrynologa. Zrobi test na poziom hormonów tarczycy. Połączenie odpowiedniego leczenia oraz zbilansowanej diety może zatrzymać tycie.

BMI w spadku.

Indeks BMI prawdopodobnie jest dziedziczny - tę smutną dla niektórych prawdę ogłosili niedawno kanadyjscy badacze otyłości. Ci sami naukowcy sądzą, że dobieramy się w pary na zasadzie podobnych indeksów BMI. Jeśli masz pulchną mamę. Twój tato też prawdopodobnie jest „przy kości”. Przynajmniej wiesz czego się spodziewać ;-).

Rada dla Ciebie: Nie załamuj rąk tylko bierz się do działania! Uważaj na to co jesz, więcej się ruszaj. Predyspozycje do tycia to jeszcze nie wyrok! Pilnując się, na pewno unikniesz katastrofy.

dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

 

Odkryj SetPoint

setpoint panele

zap2
newsletterbok1

 Zapisz się na newsletter SetPoint Twój Dietetyk!