dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dietaAby nasza skóra była jędrna i piękna nie możemy zapominać o jej komplementarnym nawilżaniu. Woda to główny składnik naszego ciała a także pożywienia. Dostarcza ona bowiem organizmowi niezbędnych makro- i mikroelementów do jego prawidłowego funkcjonowania. Tak więc nie wystarczy stosowanie kosmetyków nawilżających...

 dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

... Kluczowa jest właściwa dieta. Jednym z elementów racjonalnego odżywiania jest dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości płynów. W normalnych warunkach spożywamy od 1,5 do 2 litrów płynów dziennie i ilość ta jest zupełnie wystarczająca. Ponadto organizm zdobywa około 0,7 litra płynów w procesach biochemicznego rozkładu pokarmu stałego oraz około 0,3 litra dziennie uzyskuje w postaci wody oksydacyjnej.

Odchylenia od tych wielkości często przyczyniają się do znacznych wahań ilości płynów ustrojowych, co może mieć wpływ na funkcjonowanie organizmu. Ilość spożywanych płynów uzależniona też jest od wahań temperatury – w czasie gorącego lata pijemy znacznie więcej niż podczas miesięcy zimowych. Jednak pamiętajmy, że przy silnym poceniu się należy nie tylko więcej pić, ale także dostarczyć organizmowi utraconą sól!

Ciekawostki

Na pustyni człowiek może wypić nawet do 10 litrów wody, podczas gdy w rejonach arktycznych zapotrzebowanie na płyny nie przekracza 1,5 litra.

Czy wiesz, że wegetarianie mogą pić mniej, gdyż spożywają pokarmy pochodzenia roślinnego zawierające z reguły dużo wody.

Ciało człowieka zbudowane jest w 55-60% z wody (różnice zależą od wieku i płci).

Woda jest źródłem naszej energii witalnej, nie zapominajmy że znajduje się ona również w owocach i warzywach np. arbuz w 93% składa się z wody, melon w 91%, a truskawki w 90%.

Owoce i warzywa gaszą pragnienie i zapobiegają przedwczesnemu procesowi starzenia się, zwierają bowiem karoteny, polifenole i bioflawonoidy.
Zmniejszenie objętości płynów ustrojowych o 2% (tj. o 350-700ml) wywołuje uczucie pragnienia, czyli wewnętrzny sygnał ostrzegawczy wyrażający potrzebę przyjęcia płynu przez organizm. Jeżeli uczucie pragnienia nie zostanie zaspokojone to wzrasta i staje się bardziej dokuczliwe.
W rezultacie utraty od 5 do 12% płynów ustrojowych może dojść do pogorszenia ogólnego samopoczucia, bólu głowy, zaczerwienienia błon śluzowych oczu, nosa, gardła, silnego uczucia gorąca i gorączki, aż w końcu do wstrzymania wydzielania moczu i blokady funkcjonalnej nerek oraz do zatrzymania wydzielania potu. Przy utracie 15-20% płynów ustrojowych może dojść do utraty świadomości i ostatecznie śmierci.

Wiemy już, że wodę trzeba pić ale kolejne nasuwające się pytanie to jaką?

Generalnie na rynku mamy trzy rodzaje wód butelkowych: naturalną wodę mineralną, naturalna wodę źródlaną i wody mineralizowane zwane stołowymi. Poza tą klasyfikacją są jeszcze lecznicze wody mineralne, ale te nie nadają się do powszechnego użycia i traktowane powinny być jako środki farmakologiczne, stosowane według wskazań lekarskich.

Za wodę mineralna można uznać taką, która ma co najmniej jeden składnik mineralny, działający fizjologicznie na organizm człowieka; jest to woda profilaktyczno-zdrowotna. Zawartość tych składników jest ściśle określona i ma zasadnicze znaczenie w uznaniu wody za wodę mineralną.

Błędne jest przekonanie, że woda jest niedobra, bo przy jej gotowaniu odkłada się kamień w czajniku. Miękka woda pozbawiona wapnia i magnezu jest dobra dla pralek, ale nie dla organizmu człowieka. Pierwiastki te bowiem regulują pracę nerek i zapobiegają tworzeniu się kamieni i złogów. Ludzie pijący twardą wodę tak jak np. Gruzini mają zdrowsze serce i żyją dłużej.

Nie jest też prawdą twierdzenie, że należy pić przede wszystkim wodę niegazowaną. Po pierwsze woda gazowana nie szkodzi człowiekowi; w niektórych przypadkach należy jej unikać z określonych powodów zdrowotnych. Przede wszystkim przy nadkwasocie, zaburzeniach trawienia, przy chorobie gardła i strun głosowych. Natomiast woda gazowana drażniąc kubki smakowe w jamie ustnej powoduje uczucie orzeźwienia, wpływa na lepsze samopoczucie i gaszenie pragnienia. W wodzie niegazowanej łatwiej rozwija się flora bakteryjna aniżeli w wodzie z dwutlenkiem węgla, który ma działanie bakteriostatyczne i nie dopuszcza do mnożenia się bakterii.

W ostatnich latach bardzo popularne stały się butelkowane naturalne wody źródlane i są one alternatywą dla często nie najlepszej jakości wód wodociągowych, czerpanych z ujęć powierzchniowych, a następnie chlorowanych. Wody źródlane pochodzą z wód podziemnych i bakteriologicznie są czyste, jednakże nie maja odpowiedniej ilości składników mineralnych, tak więc nie mogą być uznawane za wodę mineralną! Woda źródlana nadaje się doskonale do przyrządzania napojów i gotowania potraw, ale do bezpośredniego picie lepsze dla zdrowia są wody mineralne i mineralizowane (pochodzące z wód głębinowych – wzbogacone w najpotrzebniejsze organizmowi składniki mineralne, przede wszystkim wapń i magnez, które są bardzo cennym elementem profilaktyki zdrowotnej).

W Polsce wytwarza się kilkaset wód butelkowanych, z czego tylko około 30 prawdziwych wód mineralnych oraz kilka wzbogaconych w składniki mineralne wód mineralizowanych, które przy systematycznym piciu mogą spełniać funkcje profilaktyczno-zdrowotne. Dla potrzeb własnego organizmu trzeba je dobierać według funkcji, jakie spełniają poszczególne składniki mineralne. I tak np. mniej podatni będziemy na stres pijąc wodę o dużej ilości magnezu i wapnia; dolegliwości żołądkowe mogą ustąpić po właściwie dobranej ilości wodorowęglanów; wykonując ciężką prace i w dni upalne poczujesz się lepiej pijąc wodę o zwiększonej zawartości soli, natomiast cierpiąc na nadciśnienie wybieramy wodę o obniżonej zawartości sodu.

Woda to najlepszy i naturalny eliksir młodości!

dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

 

Odkryj SetPoint

setpoint panele

zap2
newsletterbok1

 Zapisz się na newsletter SetPoint Twój Dietetyk!