dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

 

Im wiecej jemy, tym szybciej tracimy pamięć
Naukowcy z Mayo Clinic na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzili, że dieta wysokokaloryczna może sprzyjać zaburzeniom poznawczym u osób w wieku 70-89 lat. Jakie mogą być tego przyczyny?  Czy sposób odżywiania ma wpływ na pracę mózgu?..

dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

Po pierwsze nadmiar nasyconych kwasów tłuszczowych w pożywieniu upośledza procesy uczenia się i zapamiętywania. Warto zatem ograniczyć spożycie tłustych mięs, wędlin i serów.

Po drugie permanentne niewłaściwe odżywianie może prowadzić do nadwagi i otyłości, a w konsekwencji do wysokiego stężenia cholesterolu, nadciśnienia i miażdżycy. Wszystko to skutkuje upośledzonym przepływem krwi przez naczynia krwionośne, w związku z czym do mózgu nie dociera wystarczająca ilość tlenu i składników odżywczych. Objawia się to problemami z koncentracją i ospałością.

Po trzecie duże objętościowo i ciężkostrawne posiłki powodują, że znaczna część energii jest wydatkowana na procesy trawienia. Do mózgu znów nie dociera wszystko to, czego potrzebuje, zostaje upośledzone funkcjonowanie komórek mózgowych, a efektywność procesów myślowych słabnie.

Aby wspomóc pamięć wrzućmy na talerz tłustą rybę morską, sałatkę warzywną polejmy olejem lnianym, a wszystko zagryźmy kaszą gryczaną. Tym sposobem dostarczymy komórkom mózgowym energię i cenne składniki odżywcze.

Jaja kurze - źródło wartościowego białka dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

Najpowszechniej spożywane w Polsce jaja pochodzą od kur. Jedno średnie jajko (60 g) dostarcza ok. 70 kcal. Ale nie kalorie są w jajku najważniejsze, a składniki odżywcze – na szczególną uwagę zasługuje białko, którego skład aminokwasowy uważany jest za wzorcowy. W jajku znajdziemy zbiór wszystkich niezbędnych aminokwasów. Przy czym warto zaznaczyć, że dotyczy to całego jaja, a nie oddzielnie spożywanego białka czy żółtka.

A gdzie znajdziemy więcej białka – w białku czy w żółtku? Odpowiedź jest przewrotna – w żółtku. Żółtko kryje w sobie też niestety sporo cholesterolu – ok. 265 mg (zalecane dzienne spożycie cholesterolu dla zdrowych osób to poniżej 300 mg)! Spożycie jaj nie podnosi jednak znacząco stężenia cholesterolu we krwi - m. in. za sprawą luteiny i kwasów tłuszczowych omega-3, które mają korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy.

Jednym ze sposobów sprawdzenia świeżości jaj jest włożenie ich do zimnej wody. Świeże powinny leżeć poziomo na dnie lub ewentualnie lekko unieść się w wodzie. Nieświeże i stare jaja wypłyną na powierzchnię.

Wszystkie jaja przeznaczone do handlu detalicznego są oznaczone klasą A. Konsument powinien zatem zwracać większą uwagę na oznaczenie systemu hodowli jaj (najlepiej 0 lub 1), niż na ich klasę.

Oznaczenie na jajku może wyglądać następująco: 1/PL/13542809, gdzie pierwsza cyfra oznacza system hodowli (od 0 – produkcja ekologiczna, przez 1 - chów na wolnym wybiegu i 2 - chów ściółkowy, do 3 – chów klatkowy), litery są symbolem kraju produkcji, a kolejny ciąg cyfr to weterynaryjny numer identyfikacyjnyfermy.

Brokuły - warzywa o działaniu przeciwnowotworowym dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

Brokuły, zwane także kapustą szparagową, to warzywa o potwierdzonym działaniu przeciwnowotworowym. Zawdzięczają to zawartości sulforafanu – substancji zwiększającej zdolność komórek do walki z nowotworami. Związek ten przyspiesza także eliminowanie z organizmu związków toksycznych, zwłaszcza kancerogennych. Ponadto chroni oczy przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych.

Ćwiartka brokuła (ok. 100 g) zaspokaja zapotrzebowanie na witaminę C i dostarcza jedynie 20 kcal. A przy tym warzywa te są sycące, m. in. dzięki sporej zawartości błonnika pokarmowego. Dzięki zawartości wapnia, magnezu i kwasu foliowego mogą także zapobiegać wysokiemu ciśnieniu, chorobom serca i udarowi mózgu. Prawdopodobnie, poprzez hamowanie rozwoju bakterii chorobotwórczych w przewodzie pokarmowym, może także zapobiegać i wspomagać leczenie wrzodów żołądka i dwunastnicy.

Przy zakupie świeżych brokułów warto wybierać różyczki jędrne, pozbawione plam, z zielonymi liśćmi. W zimie warto skorzystać z brokułów mrożonych. Warzywa te najlepiej jadać na surowo, blanszowane lub ugotowane na półtwardo na parze – wtedy można skorzystać w pełni z ich prozdrowotnych właściwości.

Pomarańcza - na dobry humor dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

Jedna pomarańcza pokryje dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. W dodatku gruba skórka chroni przed stratami tej wrażliwej witaminy w trakcie przechowywania.

Ten pomarańczowy owoc to także źródło potasu, kwasu foliowego i betakarotenu. Składniki te wspomagają pracę układu krwionośnego. Działanie to potęguje także obecny w pomarańczach (a szczególnie w białych błonkach) błonnik rozpuszczalny, który pomaga zmniejszyć stężenie cholesterolu i triglicerydów we krwi.

Co zaskakujące, pomarańcze zawierają także stosunkowo dużo wapnia, który dzięki odpowiedniej proporcji z fosforem w tym owocu, jest całkiem nieźle przyswajalny przez nasz organizm.

Olejki eteryczne, którym pomarańcza zawdzięcza swój zapach, korzystnie wpływają na samopoczucie. Owocom tym przypisuje się także właściwości rozkurczające – warto po nie sięgnąć, gdy czujemy się spięci i zestresowani.

Jedna średnia pomarańcza dostarcza 80 kal – w sam raz na przekąskę – samodzielną lub w towarzystwie np. produktu mlecznego.

Grejpfrut - na odchudzanie dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

Wystarczy zjeść jednego dorodnego grejpfruta, by pokryć zapotrzebowanie organizmu na witaminę C. Ten owoc jest także dobrym źródłem beta karotenu, poprawiającego wygląd skóry. Dostarcza też magnezu, potasu i wapnia – pierwiastków ważnych dla prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego.

Ze względu na niski indeks glikemiczny, niewielką wartość energetyczną (tylko 23 kcal w 100 g) i dużą zawartość błonnika jest on polecany osobom odchudzającym się. Regularne spożycie grejpfrutów może spowodować zmniejszenie stężenia cholesterolu. Ten rajski owoc (łac. Citrus paradisi) podejrzewa się także o właściwości przeciwnowotworowe.

Grejpfrut może być wartościowym elementem urozmaiconej diety. Należy tylko pamiętać, by nie łączyć go z żadnymi lekami, gdyż może zaburzyć ich wchłanianie.

Czosnek - wzmocni odporność dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

Czosnek ma szereg powszechnie znanych właściwości prozdrowotnych: zwalcza zaparcia, wzdęcia, pobudza trawienie, wpływa korzystnie na pracę układu krążenia. Przyczynia się do obniżenia stężenia cholesterolu i ciśnienia krwi. Ponadto ma właściwości przeciwbakteryjne, przeciwzapalne, wspomaga odporność organizmu. Dzięki dużej zawartości selenu oraz witamin C i E, czosnek można także zaliczyć do produktów antyoksydacyjnych - spowalniających procesy starzenia.

Niestety pod wpływem obróbki termicznej czosnek traci wiele swoich cennych właściwości. Dlatego najlepiej spożywać go na surowo – jako dodatek do sałatek czy innych dań warzywnych. Warto do potrawy z czosnkiem dodać oliwę i/lub sok z cytryny – wtedy cenne składniki czosnku zostaną lepiej przyswojone przez organizm. Dodatek liści pietruszki, kolendry czy mięty pomoże zneutralizować nieprzyjemny oddech.

Banan - moc składników mineralnych dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

Często uważany jest za produkt, który należy wykluczyć z diety odchudzającej. Tymczasem średni banan to około 90 kcal – tyle co dwie nieduże nektarynki. Skąd zatem ta zła sława? Są bardzo słodkie – mają sporo cukrów prostych. W związku z tym po ich spożyciu stężenie glukozy we krwi gwałtownie rośnie, by chwilę potem równie gwałtownie opaść. Spożywanie dużej ilości tego typu produktów może negatywnie wpłynąć na gospodarkę węglowodanową organizmu.

To jednak nie oznacza, że należy zupełnie zrezygnować z jedzenia bananów! Są one bowiem dobrym źródłem potasu i magnezu, beta karotenu, i kwasu foliowego – składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego. Te dwa ostatnie są również odpowiedzialne za piękny wygląd skóry. Wybieraj banany jędrne i żółte. Nie trzymaj ich w lodówce – szybko sczernieją! 

Cytryna - działanie odkażające dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

Utarło się, że najlepszym źródłem witaminy C są cytrusy, na czele z cytryną. W jednej cytrynie, ważącej 80 g (bez skórki) znajduje się około 25 mg witaminy C. Przy zapotrzebowaniu na poziomie około 75-90 mg to sporo, ale taka sama ilość czarnych porzeczek (niecała szklanka) dostarczy już ponad 140 mg tej witaminy!

Ale nie tylko zawartość witaminy C decyduje o zaliczeniu jej do produktów prozdrowotnych. Sok z cytryny ma właściwości odkażające i niszczące drobnoustroje chorobotwórcze, dlatego właśnie w okresie przeziębień dietetycy polecają picie ciepłej (nie gorącej!) wody z cytryną. Cytryna wpływa także korzystnie na florę bakteryjną przewodu pokarmowego. Ponadto zawiera stosunkowo mało cukru w porównaniu do innych owoców.

Witamina C w cytrynie dzięki grubej skórce i kwaśnym środowisku dobrze wytrzymuje przechowywanie. Przy zakupie wybieraj owoce jędrne i nieduże– przekrojona cytryna przechowywana długo w lodówce szybko traci witaminę C.

Kokos - lekarstwo na wszelkie choroby dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

Nazwa pochodzi od hiszpańskiego coco - duch, widmo. Kokos jest bardzo smaczny, a do tego wartościowy, witaminy i składniki mineralne wchodzące w jego skład to: B2, B6, C i E oraz kwas foliowy, wapń, magnez, żelazo, potas, fosfor, sód i cynk.

W języku malajskim znana jest jako „pokok seribu guna”, w sanskrycie palma kokosowa znana jest pod nazwą „kalpa vriksha”, co znaczy „drzewo dostarczające wszystkiego, co potrzebne do życia”, co oznacza „drzewo tysiąca zastosowań”, na Filipinach nazywa się je „drzewem życia”, zaś mieszkańcy wysp Pacyfiku o owocu palmy kokosowej mówią „lekarstwo na wszelkie choroby”.

Sok z wnętrza młodego kokosa ma niemal identyczny skład jak osocze ludzkiej krwi. Podczas drugiej wojny światowej stosowano go jako płynu do transfuzji, gdy zabrakło krwi naturalnej. Jest „naturalnym dawcą krwi”. W krajach słabo rozwiniętych do dziś stosuje się tę metodę. Woda kokosowa łatwo miesza się z krwią i jest szybko przyswajana przez organizm człowieka. Można stosować ją dożylnie w postaci kroplówek, jako zastępczy płyn fizjologiczny, który nawadnia organizm i uzupełnia niedobory elektrolitów.

Sok z kokosa musi być przetaczany wprost z owocu, ponieważ tylko wtedy zachowuje sterylność. Jest najbogatszym źródłem elektrolitów, zawiera ich więcej niż większość napojów izotonicznych używanych przez sportowców. Zawiera też więcej potasu niż banany. Zalecany jest przy biegunce, wymiotach i problemach żołądkowych.

Kminek - rozgrzewający afrodyzjak dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

Od dawien dawna kminek był popularnym środkiem na odpędzanie złego uroku - noszono w tym celu woreczek z jego nasionami na piersi. Stawiano przy kołyskach niemowląt garnki z jego naparem, jako że jego zapach miał być nie do zniesienia dla wszelkich demonów. Określenie "demony" był stosowane jako zbiorczy termin na różne choroby. Umieszczenie na piersi, w okolicach grasicy woreczka z owocami kminku, z którego ulatniają się aromatyczne substancje lecznicze, pobudzające pracę układu limfatycznego (a więc i wzmacniające aurę) dziś jest godne polecenia tak samo jak kiedyś.

Kminek pełni także funkcję afrodyzjaku, wzięło się to być może ze skojarzenia fallicznego kształtu owoców, a może też dlatego, że kminek wywołuje zwiększenie laktacji u karmiących matek.

Diana Warburton w "Małym słowniku afrodyzjaków" podaje hinduski przepis na oczarowanie pożądanej przez nas osoby:
"Żuj ziarna kminku i ustami odświeżonymi w ten sposób oddechem tchnij na ukochaną lub ukochanego, który od tej pory będzie cię kochać."

Kminek działa antybakteryjnie, grzybobójczo, wzmacnia układ nerwowy, działa rozkurczowo na mięśnie gładkie jelit (przy zaparciach, atonii jelit).

Kminek znakomicie pasuje jako jesienna przyprawa. Można go dodać do zupy, np. kremu z dyni. Nada potrawie znakomity smak i zapach, a także właściwości pobudzające metabolizm. Jego zastosowanie sprawdzi się również świetnie w kapuście, która dzięki niewielkiej ilości kminku przestaje być ciężkostrawna, a jej właściwości wzdymające ulegają znacznemu zmniejszeniu.

Aronia - wspomoże pracę układu krwionośnego dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

Jest wykorzystywana jako doskonałe źródło witamin (C i A) i minerałów ( fluoru, manganu, boru, jodu i żelaza). Aronia zawiera 1200 do 5000 mg witaminy P (są to organiczne związki chemiczne które mają działanie przeciwobrzękowe, antyoksydacyjne, a dodatkowo zmniejszają przepuszczalność naczyń krwionośnych). Inne owoce uprawiane w Polsce nie zawierają nawet kilkudziesięciu mg tej witaminy.

Aronia zawiera także dużo barwników antocyjanowych, które wykazują działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

Świeże owoce działają wzmacniająco. Zalecane są osobom osłabionym, z niedoborem witamin, osobom cierpiącym na miażdżycę, a także nadciśnienie.

Miód pszczeli - cenne właściwości dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

Działa wzmacniająco, przeciwzapalnie, uspokajająco, przeciwalergicznie i przeciwbakteryjne. Swoje właściwości lecznicze zawdzięcza acetylocholinie, witaminom i minerałom. Dlatego jest zalecany w żywieniu dzieci i ludzi starszych.

Miód jest również wysokokaloryczny dlatego osoby otyłe powinny ograniczyć jego jego spożywanie. Jest on także częstym alergenem, dlatego należy zwracać uwagę na reakcję organizmu (szczególnie dziecka) po jego spożyciu.

Istnieje wiele odmian miodu, które różnią się od siebie składem chemicznym, konsystencją, aromatem i smakiem. Najjaśniejszy jest miód lipowy, najciemniejszy natomiast gryczany. Istnieje także miód spadziowy, jest on wytwarzany z pobieranej przez pszczoły wydzieliny mszyc żerujących na drzewach liściastych i iglastych.

dietetyk warszawa, odchudzanie warszawa, poradnia dietetyczna warszawa, dieta odchudzająca, nadwaga, otyłość, skuteczne odchudzanie, skuteczna dieta

#co jeść żeby schudnąć #skuteczne i trwałe odchudzanie #zdrowe odżywianie #zdrowo schudnąć #odchudzanie bez efektu jojo #dietetyk warszawa opinie #dietetyk warszawa #poradnia dietetyczna warszawa #odchudzanie warszawa #dieta

Odkryj SetPoint

setpoint panele

zap2
newsletterbok1

 Zapisz się na newsletter SetPoint Twój Dietetyk!

zap1

Akademia SetPoint zaprasza.
Imprezy-wspólne gotowanie.